“FOTOGRAAFIAST ehk mida pildid TÄNA tähendavad?”, seminar

Kumu Art Museum auditorium

Seminar on seotud Kumu Kunstimuuseumis toimuva näitusega „TEISELE POOLE (Vaata mulle näkku: mu nimi on Oleks Võinud Olla; samuti kutsutakse mind Ei Enam, Liiga Hilja, Hüvasti.)“, mille ideelise alusena on kuraator Adam Budak kasutanud Giorgio Agambeni esseed „Viimne kohtupäev“.

Daniele Monticelli
Keele sündmus: elu näitemänguühiskonnas (ja pärast seda), Giorgio Agambeni järgi

Daniele Monticelli keskendub Giorgio Agambeni arusaamale kommunikatsioonist ja mediaalsusest kui puhtast potentsiaalist, mis puudutab mõisteid nagu kokkukuulumistunne, kaasamine ja kõrvalejäetus, piirnev, ainulaadsus ja nende funtsioon filosoofi katses kujutleda uut poliitilist ja esteetilist eluvormi tulevases kogukonnas.

Liz Wells
TEISEL POOL kujutist – fotograafiast ja ülevuse kehtivusest kaasajal

Oma lühiessees „Kohtupäev“ defineerib Giorgio Agamben tühimiku, nn üleva lõhe, koopia ja tegelikkuse, mälu ja iha, väljenduse ja esituse vahel.
Viidates näitusele „TEISELE POOLE: Vaata mulle otsa: mu nimi on Oleks Võinud Olla; samuti kutsutakse mind Ei Enam, Liiga Hilja, Hüvasti.“ ning inimeste, paiga ja maastikuga tegelevatele fotograafianäidetele, peegeldab ettekanne üleva muutuvat mõistet.

Paneeldiskussioon
FOTOGRAAFIAST ehk mida pildid TÄNA tähendavad?

Mis on fotograafiast ENAMAT? Mis on selle TAGA või TEISEL POOL?
Arutame käesoleva (peidetud) potentsiaali ja meediumi järjekindluse üle, kaardistades näitusel osalevate kunstnikega põgenemisteid ja võttes kokku taltsutusstrateegiaid.
Ümarlauas osalevad Becky Beasley, Stefan Burger, Sunah Choi, Dénes Farkas, Caroline Heider, Tatiana Lecomte, Christodoulos Panayiotou ja Alexandre Singh.
Jutuajamist modereerib näituse kuraator Adam Budak.

Liz Wells kirjutab ja peab loenguid fotograafiast. Ta toimetas raamatud “The Photography Reader” (2003) ja “Photography: A Critical Introduction” (2009, 4. väljaanne) ja on kirjastuse Routledge fotoajakirjade kaastoimetaja. Maastikuteemaliste väljaannete hulka kuulub „Land Matters, Landscape Photography, Culture and Identity“ (2011).
Tema kureeritud näituste hulka kuuluvad „Facing East, Contemporary Landscape Photography from Baltic Areas“ (Suurbritannia eri paigus 2004–2007), „Chrystel Lebas and Sofija Silvia – Conversations on Nature“ (Rijeka, Horvaatia, 2011) ja „Landscapes of Exploration, viimase aja Briti kunst Antarktikast (Plymouth, 2012). Ta on Euroopa Liidu rahvaste maastikufotograafia näituse külaliskuraator (BOZAR, Brüssel, 2012).
Ta on fotograafiakultuuri professor Plymouthi Ülikooli kunsti õppetoolis ning kutsub kokku uurimisrühma, et vaadelda Maa/Vee ja Visuaalkunstide seoseid (www.landwater-research.co.uk). She is Professor in Photographic Culture, Faculty of Arts, University of Plymouth, UK, and convenes the research group for Land/Water and the Visual Arts. www.landwater-research.co.uk

Becky Beasely (1975) sündis Suurbritannias, ta elab ja töötab Inglismaa linnas St Leonards on Sea. Ta omandas bakalaureusehariduse Goldsmithsi Kolledžis Londonis (kaunid kunstid ja kunstiajalugu, 1999) ning magistrikraadi Kuninglikus Kunstikolledžis (fotograafia, 2002).
Kuigi Beasley peamised meediumid on fotograafia ja skulptuur, on tema töödel sügav suhe keelega. Ta seab esteetiliselt küsimuse alla suhted käsitsi valmistatud, sageli puidust, objektidega ning nende kujutamisega fotodena. Tema uurimisteemas on segatud isiklik ja kunstiajalooline huvi, mida tihti vahendatakse läbi kirjanduslike viidete. Tema skulptuure on kirjeldatud kui „vaimseid objekte“ ja see sihilik topelttähendus sobib ideaalselt kontseptuaalsete strateegiate täpse ja mängulise kasutusega, mis on surutud intensiivselt koostatud objektidesse.
Tema valitud isikunäitused on aset leidnud UBU galeriis Glasgows (2006), Office Baroque’is Antwerpenis (2009), Laura Bartletti galeriis Londonis (2009) ja Serpentine Gallery Pavilionis Londonis (2010). Beasley grupinäitused on olnud näiteks Baseli Kunstihoones (2008), MACBA-s Barcelonas (2009), New Galerie de France’is Pariisis (2009) ja Locust Projectsis Miamis (2010).
www.beckybeasley.com

Adam Budak (1966) tegutseb kaasaegse kunsti kuraatorina Grazi Kunstihoones Austrias ning mujal. Ta õppis teatriteadust Jagiellonia Ülikoolis Krakovis, lisaks ajalugu ning kunsti- ja arhitektuuriajalugu ja -filosoofiat Kesk-Euroopa Ülikoolis Prahas.
Budak on paljude isiku- ja grupinäituste autor ning muuhulgas kaaskuraator sellistele väljapanekutele nagu Manifesta 7, Poola paviljonid 9. Veneetsia Arhitektuuribiennaalil ja Praha Biennaalil. Budak on üks kuraatoripraktika ja -teooria magistrantuuri asutajaid Jagiellonia Ülikooli Kunstiinstituudis Krakovis. Tema kuraatoripraktika asub kuskil ruumiliste vormide ja performatiivsete kunstide ristteel.

Stefan Burger (1977) sündis Saksamaal ning elab ja töötab Zürichis, Šveitsis. Burger omandas fotograafiaalase magistrikraadi Kunsti- ja Disainiülikoolis Zürichis (2003).
Burgerit huvitavad stseenid, mis näitavad ehitusprotsessi, tellinguid ja tugesid. Ta avastab mehhanisme: vaatlus-, tootmis- ja rakendusmehhanisme. Otsingud viivad ta maailma seikade juurde, liikuvate kulisside taha ja lahtirulluvate stseenide juurde.
Valitud isikunäitused on toimunud Marion Scharmanni galeriis Kölnis, Kunsthaus Basellandis Baselis ja Thuni Kunstimuuseumis. Valitud grupinäitused on aset leidnud Artnews Projects raames Berliinis, Zürichi Kunstihoones, Düsseldorf Contemporary’s koos Freymond-Guth & Coga ning Centre Bieli Kunstikeskuses.
stefanburger.ch

Sunah Choi (1968) sündis Koreas, ta elab ja töötab Berliinis. Ta on õppinud Riiklikus Kaunite Kunstide Kõrgkoolis Frankfurtis (MFA, 2001) ning Slade Kaunite Kunstide Koolis Londonis (2000).
Sunah Choi töötab fotograafia, samuti skulptuuri, video ja installatsiooni valdkonnas. Tema teosed tegelevad tihti juhuse mõistega ning rajanevad kultuurilist omastamisprotsessi puudutaval debatil.
Ta uurib materjali vormilist ilmet ning vormide tekkimist. Choi loob vormidest kompositsioone ja arranžeeringuid, mis on suhtes kindla esteetika ja sisuga, millega neid on küllastatud. Tema installatsioonid põhinevad tihti materjali uurimisel ja objektide kompositsioonidel, mis (läbi ülevate sekkumiste) kantakse üle teise dimensiooni.
Alates 1999. aastast on Sunah Choil olnud üle kümne isikunäituse Saksamaal, Šveitsis ja Koreas. Ta on osalenud paljudel grupinäitustel kõikjal maailmas: Euroopas, Jaapanis, USA-s ja Koreas.
www.sunahchoi.com

Dénes Farkas (1974) on sündinud Budapestis ning elab ja töötab Eestis. Ta on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemias graafika eriala (BA, 2001) ning fotograafia osakonna (MA, 2003).
Dénes Farkase meediumid on fotograafia ja installatsioonid. Tema teosed käsitlevad eelkõige ühiskonna struktuuriga seonduvat problemaatikat, lahates sotsiaalseid ja poliitilisi küsimusi.
Alates 1998. aastast on ta osalenud isiku- ja grupinäitustel nii Eestis kui ka mujal Euroopas.
Aastatel 2005–2009 töötas Dénes Farkas Eesti Kunstiakadeemia fotograafia osakonna dotsendina ning alates 2009. aastast töötab samas õppejõuna.
www.denesfarkas.com

Caroline Heider (1978) sündis Münchenis ning elab ja töötab Viinis. Ta on õppinud Viini Muusika ja Etenduskunstide Ülikoolis (2001–2008), Viini Kaunite Kunstide Akadeemias (fotograafia ja kaunid kunstid, 2003–2009) ning Glasgow Kunstikoolis (skulptuur ja keskkonnakunst, 2007)
Caroline Heideri tööd põhinevad olemasolevatel piltidel, avaliku elu kujutistel, mida kasutatakse näiteks ajakirjades. Kunstnik keskendub piltide sotsiaalsele ja kultuurilisele kontekstile. Ta uurib, kuidas toimivad pildid kunstitööde kontekstis. Caroline Heider haarab oma töödesse kummalisi pilte, eemaldab neilt konteksti ning reprodutseerib ja töötleb neid.
Tema hiljutiste isikunäituste hulgas on „Relax – the universe will guide your life“ Arthothekis (München, 2011) ja „Along the lines“ Gallery Winiarzykis (Viin, 2010). Viimaste grupinäituste hulgas on „Körper Codes. Menschenbilder aus der Sammlung“ Salzburgi Moodsa Kunsti Muuseumis, Linz Triennale 1.0 Austria Riikliku Muuseumi galeriis Linzis, Fotobiennaal RU Riiklikus Kunstimuuseumis Novosibirskis, Expedit 11 Werkstadt Grazis Austrias (kõik 2010. aastal).

Tatiana Lecomte (1971) sündis Bordeaux’s ning elab ja töötab Viinis. Ta on õppinud Gerrit Rietveldi Akadeemias Amsterdamis (1998–2000) ning Viini Tarbekunsti Ülikoolis (1995–2002).
Tema tööde keskne teema on teatud paikade ajalooline ja/või meediast mõjutatud tähtsus ning nende fotoportreteerimise võimalikkus/võimatus.
Tema valitud isikunäituste hulka kuuluvad „Erzatz“ Viinis (2007); „Scriptures Without Words“ Kremsi Linnapargi galeriis (2009); „Wien 5. (tööpealkiri)“ Viini Valges Majas (2011). Valitud grupinäituste hulgas on „Photo Graz 06: a selection“ Ljubljana fotoühenduses (2007); „Oral Landscape“ Linzi Riiklikus Galeriis (2008); Triennale Linz 1.0 (2010) ning „Nichts verschenken, alles nutzen“ Viini FLUC-is (2010).
www.lecomte.mur.at

Daniele Monticelli (1970) omandas semiootikaalase doktorikraadi Tartu Ülikoolis (2008) väitekirjaga teoreetiliste konstruktsioonide olemusest semiootikas, filosoofias ja poliitikas. Magistrikraadi kaitses ta filosoofia alal Milano Ülikoolis (1995) tingiva kõneviisi semantikast.
Ta töötab Itaalia uuringute ja kultuurisemiootika dotsendina Tallinna Ülikoolis, kus ta on ühtlasi Romaaniuuringute osakonna juhataja. Tema uuringuvaldkondade hulka kuuluvad keelefilosoofia, kõrvutav lingvistika, tõlketeooria, kirjandussemiootika ja poliitiline filosoofia. Ta on avaldanud neil teemadel mitmeid artikleid ning mõningaid kirjanduslikke ja esseistlikke tõlkeid eesti keelest itaalia keelde. Lisaks avaldab ta regulaarselt arvustusi ja esseid eesti kultuuriajakirjades ning kirjutab eesti ajalehtes artikleid poliitikakolumnistina.

Christodoulos Panayiotou (1978) sündis Küprosel ning elab ja töötab Berliinis. Ta õppis algul tantsu, teatri ja antropoloogia alal, tema teostesse on hõlmatud video, fotograafia, slaidide projektsioonid ja installatsioonid.
Christodolous Panayotou tööd on struktureeritud temaatiliste ringidena, mis toimivad tihti pigem peatükkidena kui alajaotustena. Osa tema visuaalkeelest muutub ajaloolise ja poliitilise jutustuse üle taasarutlevaks manifestatsiooniks, keskendudes defineerimata ihadele ja identiteediprojektsioonidele, mis tegelevad oma eksistentsiaalsete otsingutega. Tema huviorbiiti kuulub nii indiviid kui ka kollektiiv.
Tema hiljutiste isikunäituste hulka kuuluvad ülesastumised Leipzigi Kaasaegse Kunsti Muuseumis (2011), Zürichi Kunsthalles ja Londoni Cubittis (mõlemad 2010). Hiljutiste grupinäituste nimistus on „You are not alone“ Joan Miro Fondis (Barcelona), „Based in Berlin“ Berliini Uues Kunstiühingus, „The End of Money“ Rotterdami Witte de With’is ning „I Know Something About Love“ Londoni Parasol Unitis (2011).
www.christodoulospanayiotou.com

Alexander Singh (1980) on sündinud Bordeaux’s, hetkel elab ja töötab ta New Yorgis. Aastatel 1998–2001 õppis ta Oxfordi Ülikooli kaunite kunstide teaduskonnas, aastatel 2003–2005 New Yorgi Visuaalkunstide koolis (SVA) ning aastal 2006 Skowhegani maali ja skulptuuri suvekoolis.
Singhi looming on äärmiselt mitmekesine, ta kasutab meediumitena kirjandust, videot, installatsiooni, kollaaži ja performance’it. Oma töödes analüüsib ta tihti ajaloolisi ja narratiivseid tavasid, kõheldes teadmiste ja tõlgenduste tõesuses.
Aastast 2007 on ta isikunäitustega esinenud New Yorgis, Lissabonis, Roomas, San Franciscos, Pariisis ja Berliinis. Grupinäitustel on Singh osalenud aastast 2001 USA-s, Hong Kongis ja Euroopas. Ta on esinenud kõikjal üle maailma.
Alexander Singh on teose „The Marque of the Third Stripe“ (2007) autor, samuti on ta kirjutanud mitmeid lühinovelle.

Avamine
7. October 2011 kell 15.00

Avatud

7. October 2011 – 7. October 2011

Koht

Kumu Art Museum auditorium

Piletid

Tasuta

Lisainfo

Loengud: Daniele Monticelli, Liz Wells

Kuraator

Moderaator: Adam Budak

Kunstnikud

Paneeldiskussioon: Becky Beasley, Stefan Burger, Sunah Choi, Dénes Farkas, Caroline Heider, Tatiana Lecomte, Christodoulos Panayiotou ja Alexandre Singh